Hjernen trenger trening for å fungere optimalt i en hektisk hverdag. På samme måte som med kroppen vår, er det nødvendig å trene hjernen for å øke hjernekapasiteten. En velfungerende hjerne bidrar til at konsentrasjonen blir bedre. Du kan da holde på med krevende og mentale aktiviteter over lengre tid, uten at du blir sliten.

Det finnes mange smarte triks for at du skal kunne trimme hjernen tilstrekkelig. Dersom du klarer å trene hjernekapasiteten, vil du forbedre tenkeevnen og hukommelsen din over tid. En av de beste strategiene for å utvikle hjernen, er å kombinere fysisk aktivitet med mental trening. I tillegg til fysisk trening, anbefales det at du tilpasser kostholdet ditt.

Bruk tid på strategisk spill

Det er ingen tvil om at strategiske spill bidrar til å øke hjernekapasiteten din over tid. Det eneste du trenger å gjøre er å sette av tid til spillaktiviteter i hverdagen. Ved å sette deg inn i ulike typer spillteori, vil du raskt oppdage at det er lettere å vinne enn det du tror. Spillteorier kan relateres til matematikk, og brukes ofte i forbindelse med strategisk spill.

Det finnes mange former for spill der du kan vinne ved bruk av spillteori og strategi. Det har lenge blitt hevdet at strategisk spill kan føre til at du kan vinne i bordspill, som eksempelvis poker. For at du skal vinne en pokerrunde, kreves det gjerne at du tenker strategisk og forutsigbart. Det kan derfor være lurt å sette seg grundig inn i hvordan du spiller poker før kortene deles ut.

Tren deg til en bedre hjerne

For at hjernen skal fungere god nok, er det viktig å holde kroppen i aktivitet. Hjerne og kropp henger nært sammen, og må kunne samarbeide for å oppnå maksimal innsats. Du bør derfor vurdere om du bør legge inn litt mer fysisk aktivitet i hverdagen. Det blir hevdet at fysisk aktivitet bidrar til å øke produksjonen av neuronale celler.

Dette er celler som bidrar til å forbedre hukommelsen og læreevnen vår. I tillegg vil økt produksjon av neuronale celler føre til at vi skal klare å tilpasse oss, ytre omstendigheter på en bedre måte. Ved å kombinere fysisk aktivitet med koordinasjon, vil du raskt merke at hjernen må jobbe litt mer enn ved vanlig trening.

Spis riktig for bedre hukommelse

Det er ikke alle som vet at hjernen fungerer bedre med riktig kosthold. Hjernen veier ikke så mye, men bruker gjerne 20 % av det nærings- og oksygenopptaket som du får i deg. Mange eksperter hevder at kostholdet kan bidra til å bedre hukommelsen. Spesielt i jobbsammenheng kan det være smart å spise riktig, slik at du klarer å holde ut hele arbeidsdagen.

Hjernen din har behov for nok mineraler, vitaminer og fettsyrer. Du bør også se til at du får i deg nok proteiner og andre nødvendige næringsstoffer, for at hjernen skal fungere optimalt. Det nødvendige næringsinnholdet tas opp gjennom kostholdet ditt, og fraktes til hjernen via blodet. Det sies at fet fisk er den beste næringen for en optimal hukommelse.

Fokuser på stressmestring

Om du er en av dem som alltid stresser i en ellers hektisk hverdag, bør du bruke tid på å senke skuldrene. Det blir hevdet at positive tanker og mindre stress fører til at hjernen trives bedre. Mye stress og angst kan føre til at kroppen produserer mindre neuroner. Neuronale celler er som nevnt, blant de viktigste cellene som trengs for å gjøre hjernen tilpasningsdyktig.

Det hevdes at trening kan fjerne angst og stress på en effektiv måte. Mange bruker derfor trening for å kunne mestre stress bedre. Du vil da bli mer oppmerksom på din fysikk, og kan blant annet bruke pusten for å kontrollere en stressituasjon. Ved å ta kontrollen over stressende situasjoner, vil du få bedre kontroll over hjernen når det virkelig gjelder.

Hold deg ung med en aktiv hjerne

En aktiv hjerne bidrar til at du fungerer bedre i hverdagen. Ved å fokusere på positive tanker, vil du lettere få kontroll over både stress og angstfylte situasjoner. Arbeidsdagen kan bli vesentlig enklere om du føler at du har god kontroll over situasjonen. Derfor anbefales det at du vurderer å tilrettelegge kosthold og trening, for at hjernen skal fungere optimalt.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her